De oude motoren commissie is al druk bezig met de voorbereidingen voor het 45e Flaeijelfeest. De leeftijd van de motorfietsen gaat omlaag. Deelnemers met motorfietsen en bromfietsen vanaf 1970 zijn van harte welkom om zich aan te melden. Meer informatie daarover vindt u hier.
Maar hoe is het om deel te nemen aan het Flaeijelfeest? Roelof Dijkstra, bestuurslid van de VMC (Veteraan Motoren Club) schreef vorig jaar voor het clubblad onderstaand verslag:
Op 24 september was het dan zover, het Flaeijelfeest in Oude- en Nieuwehorne. Dit keer op een nieuwe locatie op landgoed De Horne, iets dichter bij en in de Tjongervallei. Ik had mij opgegeven met twee motoren, de DKW block-200 uit 1933 en de Wanderer 1SP uit 1934. De Wanderer deed het weer goed, met hulp van onderdelen die ik van mede VMC-ers kocht of kreeg. Dank hiervoor. Mooi zo uitwisselen van onderdelen uit vroegere tijd.
Bij de Wanderer had ik ook mijn aanhanger meegenomen. Volgens de folders was het 98 cc motortje bedoeld om het fietsen te ondersteunen en niet om echt snel over de wegen te schreiden. Een aanhanger maakt hem nog iets trager. Ik had twee motoren ingeschreven, dan kon onze zoon ook mooi meerijden.
Dezelfde passie, ander materieel
Aangekomen op het terrein de motoren van het parkeerplaats naar het terrein gereden waar we ze konden opstellen, een mooie verzameling van zo’n veertig motoren en bromfietsen. Met twee motoren moet je dan even teruglopen om de tweede op te halen, voor mij nog geen probleem, voor anderen mogelijk wel. Mogelijk kunnen onze collega VMC-ers, de organisatoren, de volgende keer een P-plaats dichter bij het terrein regel regelen voor de auto’s met aanhanger met de motoren.
Na het plaatsen van de motoren, het ontvangen van de “muntjes” en het aanbrengen van de VMC-nummers heb ik het terrein verder verkend. Wat zijn er veel mensen die historisch erfgoed willen bewaren en wat is de verscheidenheid groot. Dezelfde passie als wij hebben, alleen met ander materieel.
Vergeleken met onze motoren van voor de oorlog heel veel “modern” spul van na de oorlog. Oud is een dus een relatief begrip. Heel veel tractoren uit de jaren vijftig en zestig. Ook veel oude oogst technieken, waaronder het vlegelen van het geoogste graan, een flaeijel is per slot van rekening een vlegel om het graan uit de halmen te oogsten. Dat was nog voor het “stoomtijdperk”. Ook een paardentred installatie, waar paarden al lopend op een installatie andere apparatuur aandrijft, heel leuk om te zien. Kijk eens op https://www.flaeijel.frl/, daar staat ook een leuke film met de impressie van de feesten.
Bruine bonen met spek
Na het rondje eerst maar eens van een ouderwetse maaltijd genoten, bruine bonen met spek als hoofdgerecht en gortepap met stroop als nagerecht. Wij noemen dat overigens in Fryslân iets anders. Dan weer naar de motoren, om kwart over een zou de koningin van het feest langskomen om de mooiste motor aan te wijzen. Half twee zouden we gaan rijden, de uitverkiezing kon dus mooi in dat tussenliggend kwartier. De koningin had blijkbaar andere verplichting, verplichtingen die wat uitliepen. Toen mocht een toeschouwer de mooiste combinatie aanwijzen. Henk vd Wal en Lydia waren de gelukkigen met hun Ivy met zijspan. De prijs: één meter suikerbrood, zou die al op zijn?
Starten vanaf een verhoging
Goed, toen om half twee de start van de toerrit. Starten vanaf een verhoging. Fijn als je een motor hebt die je moet aanduwen of aantrappen. Vakkundig weggepraat door Maarten van Kranenburg (Naast Oene Jonker en Rik Visser de organisatoren van deze rit). Met de DKW (met “Anlasser”) op pad en bij de uitgang rechtsaf de Buitenweg op, langs het festivalterrein. Daarna een heel eind rijden, rijden we wel goed? Teruggegaan en gevraagd. Bleek wel te kloppen.
Als je wat onzeker bent, dan wil je graag een paar kruisingen verder een driehoekig bordjes zien. De rest van de route ging dat overigens prima. Lekker gereden, eerst naar Oldeberkoop, daar rechtsaf en via Ter Idzard naar Wolvega. Dan nog wat westelijker met plaatsen zoals Sonnega, Oldetrijne, Oldelamer. Allemaal vlak bij de Tjonger of Kuunder, het riviertje waar ik 100 meter vandaan en vlak bij de oorsprong geboren ben, in de Weperpolder bij Oosterwolde. Aan het eind van de rit verlieten we de Tjongervallei en reden we nog door of langs de mooie dorpjes Mildam, Katlijk en Bontebok terug naar het feestterrein.
Het is een toertocht, dan blijf je wat eenvoudiger plakken bij een aantal andere motorrijders. Mooi in een groepje rijden. Onderweg op een erg hobbelige weg nog een scooter uit Zuidlaren die stil viel, accu zat wat te los in het bakje en de aansluiting van de “plus” ging door het trillen en schudden los. Gelukkig was dat op te lossen. Na een kleine twee uur weer op het feestterrein aangekomen en nog een rondje over het feestterrein gelopen, om wat oude ambachten te bewonderen. Een stukje nostalgie voor mij.
Om een uur of vier het geheel weer opgeladen en terug naar Hurdegaryp. Echt een leuke dag gehad met heel mooi weer en mooie ontmoetingen met een heel pluimage aan mensen die eenzelfde passie hebben: Ambachten en dingen uit het verleden. Wil je een indruk krijgen van het feest, kijk dan eens op www.flaeijel.frl maar dat noemde ik al eerder.
Roelof Dijkstra